Featured Image

בנק הפועלים


קהילות מקצועיות בחטיבה הטכנולוגית

בנק הפועלים הוא המוסד הפיננסי המוביל בישראל, השואף לשמש ככתובת הראשונה והמקצועית עבור לקוחותיו עם הגעתם לצמתים בהם הם נדרשים לקבל החלטה פיננסית. בשנים האחרונות משנה הבנק את פניו, באמצעות תכנית CTB (Change The Bank) לשינוי ארגוני, תרבותי ועסקי. במסגרת זו עוברת גם החטיבה הטכנולוגית, האמונה על הפיתוח, תחזוקה והגנה של מערכות הבנק, שינויים במודל ההפעלה והטמעת תשתיות וטכנולוגיות חדשות, ושיטות עבודה אג'יליות במטרה לקדם TTM ולהתחרות בהצלחה בשוק הפיננסים. 

מודל ההפעלה האג'ילי שהוטמע בחטיבה, מתבסס על הקמת מבנים ("שבטים") מבוזרים, המורכבים מצוותים ("סקוואדים") בעלי יעוד משותף, האחראים על פיתוחו של מוצר מקצה לקצה. למבנה זה יתרונות רבים בקידום ה- Deliveryע"י יצירת אוטונומיה גבוהה והקטנת התלויות והעברות מקל. עם זאת הביזור של תחומי המומחיות השונים לצוותים, מייצר אתגרים ביצירת סטנדרטים מקצועיים אחידים, ניהול, שימור ושיתוף ידע ושמירה על חיבור בין בעלי אותה פרופסיה. 

לצורך מענה על אתגרים אלו, הוקמו בחטיבה מוסדותCOE  (Center of expertise) והכלי המרכזי שיצרנו עבורם בכדי לנהל ולשמר את הידע הן הקהילות המקצועיות. מחקרים רבים הוכיחו את תרומת הקהילות בארגונים גדולים בהיבטי אחידות וסטנדרטיזציה, ניהול והפצת הידע המקצועי, שיפור ביצועים והעלאת תחושת השייכות. בפרט בארגונים טכנולוגיים, בהם עולם הידע דינאמי ומשתנה לעיתים תכופות ונדרש לנהלו באופן דינאמי. 

כיום פועלות בחטיבת הטכנולוגיה 8 קהילות מקצועיות: מפתחי Mobile, מפתחי Web, מאפיינים, ארכיטקטים, פיתוח מאובטח, מפתחי Java, מפתחי Backend ו-DevOps. 

לצורך הקמת והפעלה מיטבית של הקהילות נבנתה ע"י צוות הלמידה בחטיבה מתודולוגיה רחבה אשר נוגעת ב-3 מעגלים: 

  1. תפיסה ומודל הפעלה של הקהילה
  2. הגדרת תהליכי עבודה, כלים ותשתיות תומכי פעילות המעודדים קולבורציה וניהול ידע, והשרשת פעילות הקהילות בתהליכי העבודה המרכזיים בארגון כדוגמת תהליכי ניהול הפורטפוליו הטכנולוגי הארגוניים, תהליכי החדשנות והערכת הביצועים.
  3. מהלכי הכשרה, הטמעה, תגמול ומדידה והן מלוות באופן שוטף, על מנת להתמודד עם אחד האתגרים המרכזיים של קהילות בארגונים, והוא ההנעה המתמדת של המחוברות והמחויבות של חברי הקהילה לשיתוף ידע.

עיקרי התהליך:

באמצעות פלטפורמת הקהילות המקצועיות ראינו את התוצאות בשטח בכל היעדים והצירים: 

    1. עלייה בכמות הקהילות הפעילות מ-4 בשנת 2022 ל-8 קהילות פעילות בסוף 2023. 
    2. עלייה ברצון ובמחויבות של מנהלי הקהילה להוביל קהילות פעילות ואקטיביות 
    3. עליה של 63% במפגשי למידה אונליין ו- 68%אחוז במיטאפים וכנסים פרוטנליים מ-2023 ל-2024. הכפלת כמות חברי הקהילה שהשתתפו במפגשי ידע מ-593 ב-2023 ל-1,060 ב-2024. עלייה גם בהרצאות ושיתופי הידע שחברי הקהילה העבירו במפגשים.
  • שביעות רצון גבוהה של חברי הקהילה והעובדים מהערך ומיקוד ההכשרות המקצועיות בזכות מעורבות מנהלי הקהילות באפיון ופיתוח תכניות ההכשרה.  
    1. 92% מחברי הקהילות מעידים שהקהילה המקצועית תורמת להתפתחות מקצועית ורכישת ידע חדש
  • מודל העבודה המבוזר מקשה על היכרות ומחוברות של עובדים מאותה פרופסיה, שחשובה לתחושת המחוברות והשייכות, שיתופי פעולה מקצועיים ושיתוף וניהול הידע המקצועי. 92% מחברי הקהילות העידו שהכירו יותר משני עובדים בזכות הקהילות.
  1. קיצור TTM והעלאת ה- Deliveryשל הצוותים, כפי שנמדדים במדדים והכלים הארגוניים וע"י מדדי משך זמן טיפול.

תרומת הקהילות לניהול ושימור הידע בלטה במיוחד בתקופת המלחמה והגיוס המאסיבי למילואים. הקהילות תמכו וגיבו את העובדים החסרים באזורים השונים וסייעה להם להתמודד עם המחסור במומחי הידע שלהם, לפתור בעיות מורכבות ולחבר עובדים מאזורים שונים לתמיכה באזורים אחרים.

ניהול ושיתוף ידע הינו אתגר מרכזי בארגונים, גדולים ובארגונים טכנולוגיים המאמצים מודל הפעלה אג'ילי בפרט, בהם עולם הידע דינמי ומשתנה לעיתים תכופות. קהילות מקצועיות הן פתרון חדשני ומשנה תרבות ארגונית! שימור הידע וניהולו מובל ומנוהל ע"י מנהלי וחברי הקהילות ומאפשר שמירה על דינמיות, רלבנטיות והתאמתו לצרכי המפתחים. חברי הקהילה הופכים מצרכנים למשפיעים בכך שמניעים את הגלגל שמשמר את המוטיבציה לצריכה והפצה של ידע. הם שותפים פעילים ובכך הקהילות הן גם כלי נוסף לקידום מנהיגות, הנעה והשפעה של העובדים בארגון

המתודולוגיה הסדורה, והמסגרת הכוללת שנבנתה והמגוון הרחב של הכלים שאומצו מתוך קהילות דיגיטליות ברשתות מאפשרים לשמור על סטנדרטיזציה בניהול ושימור הידע והגברת המוטיבציה של חברי הקהילות לתעדף את נושא שימור והפצת הידע בארגון. 

הקהילות המקצועיות גם תרמו לתפיסת מותג המעסיק שלנו כארגון חדשני, כיוון שחברי הקהילות הגאים בפעילותם מפרסמים את עשייתם המקצועית ברשתות החברתיות ותורמים לזיהוי החטיבה עם טכנולוגיות מתקדמות ויזמות. "שבוע הקהילות", האירוע המרכזי השנתי של קהילות המקצועיות בחטיבה, הפך ויראלי ברשת, מיתג את המומחים המקצועיים הפנימיים שלנו ויצר תחושת גאווה לכלל העובדים בארגון.