בנק דיסקונט
יצירת מעגלי מנטורינג פנים-ארגוניים
בנק דיסקונט, פועל כבנק מסחרי כבר כמעט 90 שנים. כחלק מחזון הבנק, אנו שואפים להיות הבנק הטוב ביותר ללקוחותינו, המאפשר צמיחה ואיתנות פיננסית לאורך זמן, תוך שאנו רואים מחויבות לגרום ללקוחות שלנו לבחור בנו בכל יום מחדש. המציאות העסקית בה סדרי עולם משתנים בתדירות ובעצימות הולכת וגוברת, מטלטלת את הידוע והמוכר ומחייבת אותנו להפנים שהשינוי, ההתפתחות והצמיחה זו דרך חיים עבורנו. במציאות שבה אנו שמים דגש על אפקטיביות ארגונית, ומתוך מטרה לייצר סינרגיה ולהתמקד בפיתוח והעצמת המנהלים, בחרנו לפתח תכנית "מנטורינג" כתכנית חדשנית בבנק, הרואה את האינדיבידואל במרכז, מאפשרות פרסונליזציה, לצד היכולת לעשות Scaling-Up ותאימות לעבודה היברדית. ניכר כי, פרקטיקות מערביות מתייחסות למנטורינג כ-Best Practice של תכניות פיתוח והעצמה ולכן, התקבלה החלטה בבנק להכשיר מנהלים כמנטורים פנים-ארגוניים, כתכנית אסטרטגית רב שנתית, בה ניצור קבוצת מנטורים המובילה תהליכי מנטורינג אישיים בגישת "חנוך לנער לפי דרכו" ומתוך הקשבה מכבדת המכילה את השונה, מקבלת ומבינה את ההזדמנות של תפיסת "אני הוא לא האחר". קורסי המנטורינג הותאמו למודל המנהיגות של הבנק "מנהיגים ברוח דיסקונט", ומותגו כ " " MentoRing™ בדיסקונט. התכנית מאפשרת יצירת "קהילת מנטורינג" שיהוו מכפיל כח ארגוני המהווה מנוע לצמיחה והעצמה. התכנית ותוצריה מאפשרת עמידה איתנה ברוח התקופה, במהירות ובאפקטיביות, תוך פיתוח יכולת הסתגלות וחוסן ניהולי ומנטלי שהופכים אתגרים מורכבים לפריצות דרך עסקיות.
מטרת התכנית:
מטרת העל של תכנית ה- MentoRing™- הינה יצירת מעגלי מנטורינג פנים-ארגוניים. מנהלים, שהוכשרו והוסמכו להיות 'מנטור', משמשים כ"מאיצי שינוי" המובילים מהלכי שינוי בבנק, ומלווים בצמתי תפקיד בעיקר מנהלים בכניסה לתפקיד ניהולי ראשון. ההיכרות עם התרבות הארגונית, העיסוק של הבנק והניסיון הניהולי, תורמים להצלחת הבנק ומקצרים תהליכי ליווי אישי בהשוואה לליווי של יועצים חיצוניים. התהליך מייצר תרבות ארגונית חדשה המייצגת רשת קשרים ארגונית ותומכת בפתוח והעצמת המנהל.ת, כאדם, בעל גמישות תודעתית ותפקודית המהווה בסיס הכרחי להטמעה של שינויים אסטרטגיים, עסקיים, טכנולוגיים, ומבניים, הנדרשים להשגת מטרות הבנק בכל רגע נתון.
במקביל, מינוף המנטורים כתורמים לקהילה. משתלבים בנושאי אחריות חברתית, בתחומי הפרט רווחה וקהילה של הבנק – מהווים חלק מקבוצה שמלווה בהחלמתם ובשיקומם של פצועי צה"ל ("חרבות ברזל") – שת"פ עם מחלקת פרט וקהילה של הבנק.
על התוכנית:
התכנית נבנתה עם חברת "התחלה חדשה" ומועברת על ידם בכל שלבי ההכשרה. ההכשרה כוללת תהליך למידה ראשוני, הגשת פרויקט אישי, התנסות עם מנטי ראשון כפרקטיקום ותהליך סופרוויז'ן. בהמשך הם מצטרפים לקהילת המנטורים לצורך מפגשי "תחזוקה" והעמקה ומפגשים ללמידת עמיתים. המנהלים שמשתתפים בהכשרה מתחייבים להשתלב כמנטורים פנים ארגוניים בבנק ולבצע שני תהליכי מנטורינג בשנה עם מנהלים צעירים שיוצמדו להם. המשמעות הינה שמרגע הסמכתם, הם הופכים למשאב ארגוני משמעותי, מכפיל כח, המייצר מצב של WIN WIN WIN – למנהל, למנטי ולבנק.
נכון לכעת אנו מתכננים להכשיר קבוצה של 60 מנטורינג שיתנו מענה ל 120 מנטיז מתוך הארגון- הערכה לחסכון של מעל חצי מיליון שקל בשנה.
יתרונות:
- התכנית מכשירה מנהלים למנהיגים
- מעודדת ומטמיעה את עולם ההתפתחות האישית והקריירה
- משפרת את הפרודוקטיביות של המנהלים ביחסים, בממשקים ובהשגת התוצאות העסקיות
- מפחיתה משמעותית בעלויות שירותי המיקור חוץ שהבנק משלם עלי שרותי ליווי וייעוץ מקצועי
מתודולוגיה:
איתור אוכלוסיות רלוונטיות כמנטורים פוטנציאלים וכמנטיז פוטנציאלים בשיתוף פעולה עם מנהלות מש"א המהוות שותפות אסטרטגיות ואשר תעבורנה בעצמן את ההכשרה. צימוד מנטיז למנטור בתהליך המתבסס על התאמה פרסונאלית, מקצועית ועוד.
בחינת אפקטיביות: הפקת לקחים, מסקנות ותובנות- בכל שלבי התכנית ובסיומה: תיחזוק אוכלוסיית המנטורים במפגשי הטמעה והעמקה: התהוות קהילה מקצועית מעשירה ומקדמת.
חדשנות
- תכנית פיתוח שלראשונה הופכת מהוצאה להשקעה מניבה. היא מייצרת משאב פנים ארגוני לפתוח והעצמתה של האוכלוסייה שמהווה את חוד החנית להצלחתו.
- היווצרות קהילה חדשנית ומשפיעה שמביאה ערך רב לתרבות הארגונית, כזו שמשפיעה ישירות על האנשים והעסקים.
- לא עוד תכנית פיתוח של טקטיקות ופרקטיקות – אלא תהליך עומק שמביא לשינוי עמוק של תפיסות עולם, ערכים ונורמות שמאפשר לפרוץ פרדיגמות, ולהטמיע חיווט מחדש של תפיסת העצמי את עצמי.
הישגים
פריצות דרך של המשתתפים: קידומים, מעברי תפקיד, הצטיינות מנכ"ל . התכנית נחשבת כמבוקשת מאוד. אנו נדרשים ממש לבחור ולתעדף את המועמדים להכשרה. חיזוק של מחוברות מנהלים ושדרוג תפיסת התפקיד של המנהל בדיסקונט.