Featured Image

רכבת ישראל


הטמעת חזון וערכים

  • רקע 

רכבת ישראל היא חברה ממשלתית אשר הוקמה עם קום המדינה. החברה אחראית על הפעלת צי הרכבות הבינעירוניות בישראל, שינוע נוסעים ומטענים, תפעול תחנות הרכבת וכן על מתן מענה תחבורתי בימי חירום. כיום מונה רכבת ישראל כ-5,000 עובדות ועובדים. 

בחודש ספטמבר 2023, מונה מנכ"ל חדש לארגון, מר משה (שיקו) זנה, שביקש לגבש חזון לארגון.  

  •  מה עשינו?

שלב ראשון: סדנה של המנכ"ל ופורום ההנהלה המורחב, בה גובש חזון החברה

שלב שני: תליית החזון החדש במתחמי הרכבת ובמשרדים, במקביל להפצת סקר בו התבקשו העובדות והעובדים לדרג שמונה ערכים מבין 15 שהוצגו בפניהם ואותם גיבש המנכ"ל. דירוג הערכים הארגוניים נעשה על ידי מענה על 2 שאלות: א.   מה הערכים שלדעתך חשובים לרכבת כמקום עבודה? 

                      ב.   מהם הערכים שחשובים לך במקום העבודה?

הערכים שקיבלו את הדירוג הגבוה ביותר נכללו ברשימת ערכי הארגון, והם: מקצועיות, שירותיות, חדשנות, יושרה אמינות ושקיפות, עבודת צוות, ארגון לומד, אחריות, פרגון הוקרה והערכה.

שלב שלישי: מפגשי שולחנות עגולים – במתחמי הרכבת המרכזיים נערכו מפגשים, בהנחיית המנכ"ל, בהם לקחו חלק עובדות ועובדים מכל הדרגים והחטיבות. במרכז כל שולחן הוצבה "רולטת ערכים". כל ערך שנבחר עורר דיון סביב השולחן, בנוגע למצב הקיים ולשאיפות לעתיד.

  • תוצאות

שיתוף העובדים בגיבוש החזון וערכי החברה היה מבחינתנו הצלחה אדירה. 800 עובדות ועובדים ענו על סקר הערכים; בשיח עם המנכ"ל לקחו חלק כלל עובדי המתחמים השונים ובמטה;  כ-500 עובדות ועובדים השתתפו במפגשי השולחנות העגולים. 

  • חדשנות

במשך כל שנות פעילותה, לא היה לארגון חזון מוגדר. התהליך הותאם במיוחד לארגון, ולא התבסס על מודלים קודמים. בדרך הזו הצלחנו לרתום את העובדות והעובדים לקחת חלק לכל אורך הדרך. 

השותפות, הערבות ההדדית ותחושת השליחות שעולים מערכי החזון באו לידי ביטוי גם בתקופת המלחמה. כ-900 מעובדים הארגון גויסו בצווי 8, ויתר העובדות והעובדים התעלו לגודל השעה, התייצבו באופן מעורר השראה גם בסופי שבוע, וזאת מתוך הבנת חשיבות המשך הפעלת הרכבת בימי החירום. 

שילוב העובדות והעובדים בגיבוש החזון הוא חלק מהתפיסה הארגונית לפיה, כאשר כולנו מאוחדים, הרכבת יכולה להמשיך ולהיות ארגון מוביל, פורץ דרך, כזה שבו השלם גדול מסך חלקיו.