Featured Image

קבוצת ישראכרט


תפקוד משאבי אנוש בעת מלחמה

קבוצת ישראכרט היא המובילה מבין חברות כרטיסי האשראי בישראל. קרוב למחצית מאוכלוסיית המדינה משתמשת בשירותי האשראי של הקבוצה. ישראכרט היא מותג מוביל כבר 49 שנה, היא מפעילה כ-4.4 מיליון כרטיסים פעילים וסולקת יותר מ-100 אלף לקוחות עסקיים, יש לה תשתית DATA רחבה, היא פועלת מול רגולציה מאתגרת ויש לה יכולות דיגיטליות מתקדמות. החברה מספקת שירותים פיננסיים, לרבות הנפקת כרטיסי אשראי, שירותי סליקה, הלוואות, פתרונות אשראי ואפשרויות תשלום גמישות. חברת הבת של ישראכרט, פרימיום אקספרס, מנפיקה וסולקת את כרטיסי המותג American Express בישראל.

השנה הנוכחית שונה מכל מה שהיכרנו – שנה מורכבת ומאתגרת, מלווה בדאגה, בחוסר ודאות, בעצב ובזעם. ב-7 באוקטובר 2023 העולם התהפך על האומה כולה וכך גם על קבוצת ישראכרט. בישראכרט אנחנו פועלים בצורה הוליסטית מחד גיסא ומותאמת אוכלוסיות מאידך גיסא בזמן שלום. בשבת שמחת תורה נאלצנו להתאים את המודל.

כמיקרוקוסמוס של ישראל, גם אנחנו בישראכרט ניסינו להבין איך ממשיכים הלאה במציאות לא פשוטה. ההתארגנות הייתה מהירה. ישראכרט התמודדה גם כלפי חוץ מול המפונים ושאר תושבי ישראל, והן פנים ארגונית מול עובדי הקבוצה – 100 מהם שגויסו למילואים בצווי 8, יתר העובדים ובני משפחותיהם. 

במשאבי האנוש של ישראכרט כבר היינו עמוק בהטמעתו של המודל של ד"ר שלומית קמינקא למחוברות ארגונית. לא היה צורך בהחלפתו, אלא בהתאמתו למציאות החדשה. בשבת שמחת תורה התמודדנו בישראכרט, כמו כל עם ישראל, עם ירידה לצרכים הבסיסיים בפירמידת המודל והצורך לתת מענה מדויק לכל אחד ממרכיביו (שקיפות וביטחון, בריאות פיזית, מערכות יחסים, פיתוח קריירה ומשמעות), והסבנו את הפעילויות "הרגילות" לפתרונות של "מצב חירום". האי-ודאות, החשש והאימה השלטתו על כולנו. במקום משמעות נדרשנו לפתע לביטחון, לשקיפות, ליציבות ולהמשכיות. נתנו מענים לכל אחד ממרכיבי המודל כולו.

המטרה הייתה לתת לכל עובד להרגיש משמעותי ולצאת בדרכו ובקצב שלו מתחושת השפל שאליה כולנו נפלנו. העברנו את הכדור ואת האחריות לעובדים – הם בחרו מה לעשות וכיצד להשפיע. הידע לא יושב רק אצלנו. הארגון הגיע מיוזמתו אל כל עובד, כל מי שהיה זקוק לעזרה – קיבל כזו.  העברת האחריות לעובדים יצרה תחושת מעורבות והגשמה.

ככל שהמלחמה התארכה, נדרשנו לגבש דרך פעילות קבועה יותר. שימת העובד במרכז תוך הסבת מודל המחוברות הארגונית למצב החדש, וכך נולדה תכנית "תקומה":

בעבודה צמודה עם ועד העובדים החלטנו להסב מיידית את כל תוכניות העבודה שלנו מלפני אותה שבת ארורה, ולהתאימן למציאות הקשה החדשה. הסטנו תקציבים קיימים (ולא צמצמנו שקל) לצורך התמודדות עם המלחמה. "תקומה ישראכרט" היא התוכנית המסודרת שיצרנו לצורך העלאת החוסן הארגוני והפעילות עם הקהילה. והעובדים העריכו מאוד – דווקא בתקופה זו קיימנו את סקר BDI לעובדים והתוצאות מעידות על כך.  

הפעילויות והניהול בשלושה שלבים (מעשים ניהוליים מיד אחרי ההתקפה, מיסוד שגרות חדשות ותקומה) נחלו הצלחה:

  • הביטחון והיציבות של עובדי החברה נשמרו. 
  • בשנה כלכך מאתגרת עלינו בדירוג מעלה ESG הבוחן את תחומי האחריות התאגידית, סביבה וממשל תאגידי מציון פלטינה לציון פלטינה +
  • דווקא בתקופה של המלחמה החלטנו לקיים סקר פנים ארגוני באמצעות cofaceBDI בפברואר 2024, וממנו עולה כי:
  • 71% מהמשיבים ציינו את חברת ישראכרט כמקום עבודה מומלץ, לעומת 66% בסקר הקודם.
  • ממוצע ציוני שביעות הרצון של עובדי החברה עומד על 8.39, לעומת 8.07 בסקר הקודם.
  • מחקרים רבים מהשנים האחרונות מראים כי דור ה-Z, שרבים מעובדינו נמנים עליהם, מחפשים עבודה עם משמעות וארגון עם נשמה. פרמטר ה"הגשמה העצמית" בסקר עלה ל-7.8 לעומת 7.56 בסקר הקודם.
  • שיתוף הפעולה מצד העובדים הוא מלא. מתן היוזמה לכל עובד הוכיחה עצמה. מאות יוזמות שנולדו מהעובדים זכו למעטפת מלאה של הארגון אשר אפשרה את הוצאתן לפועל.
  • הגדלת תקציב התרומות והגדרת מדיניות תרומות מותאמת למלחמה וליוזמות העובדים