Featured Image

שמיר אופטיקה


התנהלות ותפקוד בזמן מלחמה

ב7/10 בשעות הבוקר, הלן דותן גלסברג  סמנכ"לית משאבי אנוש בשמיר אופטיקה פותחת את קבוצת הווטסאפ: "עדכונים בעקבות מצב החירום" וכותבת:

פתחנו את הקבוצה, תוסיפו את מי שצריך. עדכונים:

  1. משמרות הערב בייצור בוטלו.     2. טיסות בוטלו      3. נשלחו הודעות בקבוצות השונות, כולל הLeadership Forum                4 . אסילור לוקסוטיקה עודכנו.     5. דיברתי עם עופר מורון לגבי זהירות משנה ב IT.

אפרת צור מציעה שנפרסם את כל המספרים לחרום לעובדים ומחר ניצור קשר עם עזרה נפשית ייעודית לשמיר באשר הם בישראל. היא גם מדווחת שעובדים רבים שלנו מאזור הקיבוצים באצבע הגליל וקריית שמונה  יצרו קשר עם צוות מש"א לעדכן שהם אורזים מזוודות ועוזבים את הצפון. זה נראה כמו תופעה.

שאלוהים ישמור עלינו.

הילדים מגוייסים, הפחד גדול ,  שמועות על גיוס מילואים מאסיבי, אבל בואו נישאר אופטימיים.

בניגוד לחברות רבות שמסכמות את פרוייקט התנהלות בזמן מלחמה בזמן עבר… אופטיקה שמיר הממוקמת 9 ק"מ מגבול לבנון, עודנה מתנהלת בימים אלו של כתיבת העבודה בזמן מלחמה. השעה  כעת 12:15 ועד עכשיו הספקנו להיות כבר פעמיים בממ"ד

  בואו נדבר במספרים:

  • שמיר אופטיקה מונה 2500 עובדים, מתוכם 600 בישראל-מתוכם 400 בקיבוץ שמיר עובדים  במטה החברה  

            ומעבדת ייצור העדשות הגדולה ביותר בישראל.

  • מתוך 400 העובדים שעובדים בקיבוץ שמיר-כ193 עובדים מפונים! כ 49%.
  • נכון להיום-יולי 24, כ120 עובדים מתוך 193 המפונים, עדיין מתגוררים בבתיי מלון, השאר שכרו דירות חלופיות  

            ועדיין לא חזרו לבתיהם.

כמו חברות רבות עשינו, יזמנו, פעלנו, השקענו משאבים ובעיקר שברנו את הראש כיצד ניתן להתנהל נכון בזמן מלחמה. 

נשענו על מודל שנקרא The healing organization שבמרכז הווייתו נמצאת התייחסות חומלת לעובדים, וחיפוש  אחר איזורי הגישור והשותפות **ראה נספח, ובעזרתו בנינו מודל מתואם לשמיר, הבנוי מארבע צלעות של יהלום: 1. טיפול בעובדים שלנו, תוך מיפויים לפי קבוצות. 2. שמירה על המשכיות עסקית ושידור חוסן לחברות הבנות שלנו ולחברת האם שלנו באיטליה. 3. תרומה ועזרה לקהילה ולמאמץ המלחמתי. 4. עובדי שמיר עוזרים לעובדי שמיר! .

בתקציר-נספר רק את המיוחד והחדשני ביותר:

  1. בחודשים הראשונים בתוך תחושת ה"ביחדנס" וההתנדבות המאחדת שסחפה את הארץ, שיתפה עובדת אמיצה את תחושותיה:  "למזלי פחות הושפעתי מהמלחמה, אשמח לעזור לעובדים המפונים שלנו!", אל קריאתה הצטרפו עוד שלוש עובדות וחברו אלינו לצוות HR. "ועדת ההיגוי " הקטנה הזו הרימה  ועודנה מרימה יוזמות מגוונות ויצירתיות לטובת המפונים.
  2. ארסנל של כלים להתמודדות ומצוקה נפשית מתמשכת: ניסינו לפתח ולפתוח כמה שיותר פלטפורמות לעזרה נפשית במהלך חודשי המלחמה:  פרטניים, קבוצתיים, און-ליינים, סדנאות פיסיות בכיתה אצלינו בשמיר, קו טלפון חם למקרי חירום וסיוע כלכלי לטיפול רגשי.
  3. "מי מטפל במטפל?"- התפקיד המש"אי השתנה מאד במלחמה ונדבכים רבים התווספו אליו. הטיפול בפרט בדגש המפונים, המילואימניקים, נשות מילואימניקים, משפחות פצועים וחטופים, הורים לחיילים בסדיר או במילואים, ואוכלוסייה גדולה של עובדים שהמדינה לא פונתה, התפנו מרצונם ובאיזה שלב חזרו לבתיהם שנמצאים באזור מלחמה, לוקח עד היום אחוז ניכר מתשומות הצוות. בד בבד, מחצית מצוות HR נמצא בדיוק בסטטוסים הללו: גרים אזור לחימה, נשואים למילואימניק ששירת ברצף 5 חודשים, מפונים מבתיהם או התפנו מבתיהם, שומעים אזעקות מסביבם באופן תדיר, גם על חוסנן הקפדנו לשמור.