תפיסה הוליסטית וחדשנית בעולמות הרווחה והקהילה בשעת משבר לאומי
פיליפס הינה תאגיד רב לאומי העוסק בפעילות ייצור, מחקר ופיתוח ומעסיק כ-70 אלף עובדים במעל ל-100 מדינות שונות. בישראל מועסקים כ-1200 עובדים באתריה השונים של החברה. פיליפס ישראל הינה מרכז מצוינות במחקר ופיתוח ובייצור מתקדם, בדגש על פתרונות תוכנה, בינה מלאכותית, טכנולוגיות בענן, גלאים ומכשור CT מוביל. חזונה של חברת פיליפס הוא לשפר את בריאותם ואת איכות חייהם של 2.5 מיליארד בני אדם בעולם מדי שנה עד שנת 2030 באמצעות חדשנות משמעותית.
בעקבות מלחמת "חרבות ברזל" שפרצה ב-7 באוקטובר 2023, פיליפס ישראל הגיבה במהירות וביעילות, יצרה מעטפת תמיכה כוללת לעובדיה, משפחותיהם והקהילה הרחבה. מחלקת משאבי אנוש הובילה את המאמצים, תוך התמקדות בארבעה מעגלים עיקריים: תמיכה בעובדים ומשפחותיהם, חיזוק החוסן הלאומי והכלכלי, תרומה לקהילה וסיוע הומניטרי, ויוזמות חדשנות וטכנולוגיה למען החברה. הפעילויות כללו הקמת קייטנות חירום, תמיכה במילואימניקים ומפונים, תרומות כספיות וציוד רפואי והתנדבויות עובדים.
החברה הציגה חדשנות משמעותית בתחום רווחת העובדים. תוכנית "שמרטפיליפס" הציעה פתרון יצירתי לאתגר הטיפול בילדים בזמן השבתת מערכת החינוך, תוך הסבת חדרי הדרכה למרחבי פעילות לילדים. פיליפס פיתחה גם מודל תמיכה רב-שכבתי למשרתי מילואים ומשפחותיהם, הכולל לא רק תמיכה כלכלית אלא גם מערך תקשורת מהיר, מארזי סיוע, וקהילה דיגיטלית תומכת. בנוסף, הוקם מערך פעילות אונליין דו-שבועי, כולל מדיטציה ומיינדפולנס, שהועברו על ידי עובדי החברה עצמם.
בתחום הפעילות הקהילתית, פיליפס יזמה שיתופי פעולה חדשניים. החברה ארגנה האקתונים בשיתוף עם גורמים אקדמיים לפיתוח פתרונות טכנולוגיים לשיקום פצועים, ושיתפה פעולה עם חברות הייטק אחרות בפארק מת"ם חיפה לתמיכה בעסקים מקומיים שנפגעו. עובדי פיליפס תרמו 300 מכשירי דפיברילטור בשיתוף עם שותפתה העסקית מדטכניקה, ופיתחה מודלים חדשניים של התנדבות כמו העברת פעילויות חינוכיות למפונים.
אחת היוזמות המרכזיות והחדשניות ביותר הייתה תוכנית "מגן לתעסוקה". בשיתוף עם בוסטון חיפה, פותח מודל תעסוקה ייחודי המאפשר העסקת מפונים בפיליפס מבלי לפגוע בזכאותם למענקים ממשלתיים. מודל זה מהווה פריצת דרך בתחום האחריות התאגידית, משלב בין תרומה חברתית לצרכי הארגון, ויוצר קטגוריה חדשה של העסקה. התוכנית מדגימה כיצד חברות יכולות לתרום לחוסן הלאומי תוך כדי מענה על צרכיהן העסקיים.
הניסיון שנרכש במהלך המשבר הוביל לפיתוח תוכנית ארוכת טווח למצבי חירום, המשלבת את הלקחים והפרקטיקות המוצלחות. התוכנית מדגישה גמישות ויכולת התאמה מהירה לשינויים בשטח, ומתייחסת להיבטים של תמיכה רגשית, המשכיות עסקית, ושמירה על רווחת העובדים ומשפחותיהם לאורך זמן.
לסיכום, פיליפס ישראל הוכיחה כי חברות בינלאומיות יכולות לא רק לשרוד במצבי משבר, אלא גם להוות גורם משמעותי בחיזוק החוסן הלאומי והקהילתי. החברה יצרה מודלים חדשניים של מעורבות חברתית ואחריות תאגידית, תוך ניצול יכולותיה הטכנולוגיות והאנושיות. התוכניות שפותחו תרמו משמעותית לחיזוק החוסן הארגוני והקהילתי, ויצרו תשתית להמשכיות עסקית במצבי חירום עתידיים.