מכבי
תקציר מלחמה
מכבי שירותי בריאות, ארגון הבריאות המוביל והחדשני בארץ, מונה כ-10,000 עובדים שכירים, כ-8,000 רופאים ומטפלים עצמאים וכ-1,000 עובדי מיקור חוץ, המספקים שירות רפואי איכותי ליותר מ-2.6 מיליון חברי מכבי. בארגון פרופסיונלי, בפריסה גיאוגרפית רחבה ומאות מתקנים, המחוברות של כולם נובעת מרוח מכבי וערכיה ובראשם תחושת השליחות והמשמעות. מכבי שירותי בריאות היא חלק מקבוצת מכבי המונה כ-25,000 עובדים – קבוצת ארגונים וחברות המציעים שירותים רפואיים ושירותים נלווים, בהסתכלות הוליסטית על צרכי החברים.
כארגון גדול וכחלק מקבוצה, נשות ואנשי מכבי שירותי בריאות חוו את מלחמת חרבות ברזל ברבדים שונים. מספר גדול של עובדים נפגעו מהמלחמה והשלכותיה – מגויסי מילואים ומשפחותיהם, מפונים מבתיהם, נפגעי רכוש, נפגעי גוף, משפחות חטופים, נרצחים, פצועים ועוד. אירועי 7 באוקטובר אילצו את כולנו להסתגל למציאות חדשה, מטלטלת ומורכבת. עבודה זו מציגה את מכלול העשייה של אגף משאבי אנוש, צוותי מש"א במחוזות מכבי וכן קבוצת מכבי כולה. עשייה זו גובשה לכדי תמונה אחת כוללת, שאפשרה לנו להתגייס למען עובדי מכבי וקבוצת מכבי בזמן מלחמה.
אנו במשאבי אנוש, כחלק מארגון המקדם חוסן אישי וארגוני ומחוברות תוך יצירת חווית עובד מיטבית, שמנו לעצמנו למטרה לתמוך באופן מתמשך בנשות ואנשי מכבי בכלל ובעובדים אלה ובמשפחותיהם בפרט. כבר בשעות הראשונות של שבת, ה-7.10.23 פעלנו בהיבטים שונים ובהם תקשורת עם כלל העובדים, הפעלת חמ"ל וחדר מצב ומענה מידי למי שנזקק לעזרה. הרציפות התפקודית נדרשה כבר מהשבת הנוראית, בה החלה מכבי פועלת במתכונת חירום; הסטת שירותים רפואיים, פתיחת מרפאות באזורי מפונים, פיתוח מענים לבריאות הנפש ועוד. המערכת הארגונית כולה התגמשה, נמתחה והתאימה עצמה למציאות החדשה, הכאוטית והמורכבת בפניה ניצבנו. צרכים חדשים עלו תוך כדי תנועה וחייבו את מכבי להפגין יכולות ביצועיות בלתי מתפשרות. זאת על מנת להמשיך ולהבטיח מתן שירות וטיפול רפואי איכותי ולפתח מענים מקצועיים, טיפוליים ובפרט רגשיים, לטראומה המורכבת במעגלי ההשפעה השונים.
הקמנו ועדת היגוי שפעלה במטרה לספק מענה לכל האוכלוסיות במכבי, למרות מספר העובדים הגדול, השונות והפריסה ארצית רחבה. המגעים השונים עם העובדים התבססו על עשיה רחבה לכלל לצד תמיכה בפרט, באופן מותאם לצרכים האישיים. את התכניות הרבות שגובשו, בוצעו ומבוצעות באופן שוטף, חילקנו ל-4 היבטים מרכזיים: רווחה אישית ומקצועית (WELLBEING), מידע והפחתת עמימות, חווית עובד מותאמת אישית, רציפות וגמישות תפקודית. התמיכה והעשייה עבור העובדים היא זו שאפשרה לנו רציפות תפקודית ומקצועית, במינימום פגיעה בשירותים לחברי מכבי, גם באזורי קו העימות בדרום ובצפון.
לראשונה במכבי הפעלנו את כלל ערוצי התקשורת הקיימים, כדי להגיע לכל העובדים, באשר הם, משבת 7.10 ועד לימים אלה. בנינו מנגנוני תמיכה וליווי שלא היו קיימים עד כה, מכוחותינו אנו, כדי לסייע בהתמודדות המורכבת, אישית, ניהולית ומקצועית. שינינו מודלים של גיוס ועדכנו את השיח עם המועמדים כדי להתאימם לרוח התקופה. יצרנו מסעות עובדים מותאמים לאוכלוסיות במיקוד, המציעים בסיס של קשר אישי ותמיכה רגשית, לצד מענה כלכלי, ומגעים נוספים המותאמים לאוכלוסיה. ועדת ההיגוי שהוקמה פעלה בתפיסת הפעלה ייחודית, בהובלת מנהלי מש"א ובשיתוף גורמי הרפואה ובריאות הנפש, ותפיסה זו אפשרה לנו להציע מענה רחב של חוסן רגשי ויישום חוצה ארגון.
אנחנו גאים לציין שנגענו בכל האוכלוסיות במכבי. למרות הגודל והפריסה הארצית הרחבה, הצלחנו לגעת בפרט, באופן מותאם לצרכים האישיים. תגובות העובדים, ההתרגשות והביטוי לכך שצוותי משאבי אנוש במכבי רואים ושומעים אותם, במיוחד בשעת חירום, מלמדות שהצלחנו לעמוד במטרה שהצבנו לעצמנו. יצרנו מעטפת של תמיכה רגשית אישית ומקצועית, סיוע כלכלי ואחר, הנחיות ברורות והפחתת עמימות, המספקים לעובדים תחושת יציבות תעסוקתית ועוגן בטוח בזמן של חוסר ודאות, חשש וחרדה.
במשאבי אנוש במכבי שירותי בריאות אנחנו מאמינים שיחד ננצח ונעמוד לצד נשות ואנשי מכבי במקום בו הם צריכים אותנו, במיוחד בזמן זה.