Featured Image

חברת החשמל לישראל


 הכשרת נציגי שרות במוקדי 103 לזיהוי אלימות במשפחה

חברת החשמל נוסדה בשנת 1923, מונה 10,720 עובדים ומשרתת כ-3 מיליון לקוחות. 

בהיותה אחת החברות הגדולות במשק הישראלי ומתוקף האחריות החברתית והמוסרית שהיא לוקחת על עצמה ככזו, יוזמת החברה מגוון פעילויות בעלות משמעות בתרומתן לכלל החברה הישראלית. נושא מניעת האלימות במשפחה הוא אחד הנושאים שהחברה שמה לנגד עיניה לפעול בעניינו ביתר שאת.

בחודש נובמבר 2023, התקבלה במוקד 103 של חברת החשמל פנייה מלקוחה, שהתלוננה על איחור במשלוח. ברגע הראשון נציגת השירות הבהירה ללקוחה שהיא הגיעה למוקד 103 של חברת החשמל אולם משהלקוחה התעקשה וחזרה על הטענה בדבר איחור במשלוח, הבינה הנציגה כי לא מדובר בטעות אלא בלקוחה הזקוקה לעזרה. הנציגה דיווחה לממונים עליה ומשטרה הוזעקה למקום מגורי הלקוחה. המקרה הזה היה אומנם יוזמה פרטית של נציגת שירות ערנית ובעלת תושייה, אבל מייד הובן בחברה שיש צורך בגיבוש מדיניות ארגונית בנושא ועל כן, השנה, כחלק ממכלול הפעילויות, הרחבנו את תשומת הלב כלפי הלקוחות הפונים לחברה לקבלת שירות במוקד 103 ויצאנו בפרויקט חלוצי וחדשני להכשרת נציגי השרות לזיהוי מצוקה הנובעת מאלימות במשפחה.

בישראל, הסטטיסטיקה מתייחסת לכ-200,000 נשים נפגעות אלימות בשנה. בממוצע כ-20 מתוכן נרצחות מדי שנה. הנתונים מלמדים שבשנים האחרונות המספרים מטפסים ועולים כנראה בשל העובדה שאנחנו חיים במציאות רוויית אירועים משבשי שיגרה המגבירים את הלחץ בתא המשפחתי. חשיבות ההכשרה הינה, ראשית לכל, בפתיחת אפיק נוסף וחדש של עזרה לנשים, באמצעות נתיב התקשרות הפועל ממילא, (מוקד 103), שהוא מוכר, נגיש, מספרו ידוע לכל והוא נותן מענה אנושי לכ- 5.5 מיליון פניות בשנה. מטרה נוספת, הינה העלאת מודעות לנושא בקרב נציגות ונציגי מוקד 103 שהינם לרוב נשים וגברים צעירים, שתודות לפרויקט יקבלו כלים יישומיים לזיהוי סימני מצוקה אצל קולגות לעבודה, אצל חברות וחברים אישיים, בקרב ציבור הלקוחות, וככלל, יהפכו אותם לשגרירים להעלאת המודעות לטיפול בנושא חשוב זה ולמיגור התופעה. ההכשרה אינה מתקיימת בוואקום אלא נשענת על רקע מגוון פעילויות להעלאת המודעות שכבר נעשו ועדיין נעשות בנושא באופן שוטף בחברה. אין לנו כל ספק שפעילות זו היא קודם כל הישג חינוכי ותודעתי עצום והיא מצטרפת לתהודתן של פעילויות נוספות פורצות דרך וחלוציות (הכוללות ליווי, ייעוץ, מימון, וטיפול) שכבר השתרשו ומייצרות אווירת "אפס סובלנות" לנושאים הקשורים לפגיעה בביטחון האישי של עובדות ועובדים, בין היתר כתוצאה מאלימות במשפחה.

חברת חשמל רואה חשיבות עצומה בהשתתפותה הפעילה במיגור התופעה חוצת המגזרים של אלימות במשפחה. אין ספק שזהו פרויקט לאומי הכרחי לקיומה של חברה מוגנת, מכבדת ושוויונית במדינת ישראל. הפלטפורמה כבר קיימת, מוקד השירות 103 מאויש ממילא 24/7, תמיד יש קול אנושי בצד השני של הקו עבור כל לקוח ועכשיו – ניצלנו את  היותה של הפלטפורמה מוכרת ונגישה והוספנו לה ייעוד לשמש גם ככתובת לקריאת מצוקה. חברת החשמל, הרואה בכך זכות וחובה מוסרית כלפי עובדיה והחברה הישראלית, תמשיך ותרחיב את פעילותיה בנושא חשוב זה.