Featured Image

חברת החשמל


חרבות ברזל

"מתייצבים בחזית" פעילות מש"א חברת החשמל במלחמה – תקציר מנהלים

חברת החשמל מונה 10,720 עובדים ומשרתת כ-3 מיליון לקוחות. החברה היא ממשלתית וציבורית ופעילותה כוללת ייצור, הולכה, השנאה ואספקה של חשמל. אתריה ומתקניה נמצאים בפיזור גיאוגרפי ארצי מצפון ועד דרום והיא מוגדרת כספק שירות חיוני במשק. 

אסון ה-7 באוקטובר והמלחמה שפרצה מאז יצרו מציאות חדשה! גם לארגון שלנו. בחודשי המלחמה האינטנסיביים ביותר היו תקופות בהן מעל 1000 מעובדי החברה שירתו בו-זמנית במילואים וכמעט 400 פונו מבתיהם. מאז השבת השחורה ספרה החברה בכאב 6 נרצחים מקרב העובדים והגמלאים ועוד עשרות שבני משפחתם (מקרבה ראשונה) נרצחו וזאת לצד פצועים רבים. 

כמי שאמונה על תשתיות קריטיות בשגרה ובחירום, נדרשה החברה לעבודה תחת אש, באזורי הלחימה, כדי להמשיך ולספק חשמל ובה בעת לשמור היטב על חוסנה הארגוני וחוסן עובדיה. 

היקף הפעילות ואופייה לא דמה לשום דבר שהכרנו: נדרשנו לסייע במיידי לעובדים מפונים; להמציא כ"א מקצועי חלופי לשימור הרצף התפעולי במקום עובדים שגויסו; להגן על עובדי השטח שבאזורי הלחימה ולהעניק להם תחושת ביטחון מרבית כדי שיוכלו להמשיך ולהתייצב לשליחותם לתיקון תקלות והשבת החשמל; לבנות מערך טיפול באוכלוסיית המילואימניקים שנוצרה לפתע ובבני משפחתם; לשמור במקביל על שגרת העבודה השוטפת במשרדים ומול לקוחות; ולהתאים את סדרי העבודה שלנו לתנאי המציאות החדשה שהתרגשה עלינו.

על אף היותנו ארגון גדול הנתון לרגולציות היינו נחושים לפעול ביצירתיות ולהיות פרואקטיביים. הגמשנו את הכללים, חיזקנו את הקשר הישיר והדיאלוג עם העובדים, והקפדנו להיות קשובים לשטח כשהמגמה המוסכמת על כולם הייתה לעשות את המרב כדי להיענות בחיוב לכל הדרישות

הפתרונות שיזמנו נפרשו על צירים שונים ומגוונים, והכניסו חדשנות רבה בדרכי הפעולה שלנו: 

בחודש הראשון למלחמה, השתמשנו בהתקשרויות שלנו עם מלונות שונים (שבשגרה נועדו להשתלמויות עובדים) לטובת אירוח עובדים מפונים; ייסדנו את פרויקט "משפחות מארחות" ושידכנו בהצלחה בין משפחות עובדים מפונות למשפחות עובדים שחפצו להושיט יד ולארח; רתמנו גמלאים שהביעו רצון לתרום, וציוותנו אותם במקום עובדים שגויסו; רכשנו ציודי מיגון מ"המילה האחרונה" ושיכללנו את מערך ההגנה לשמירה על עובדי השטח שלנו; הקמנו קהילת מילואימניקים ובנינו מסלול ל"נחיתה רכה" לחזרה לעבודה; פתחנו ערוץ תקשורת חדש, יומיומי והדוק גם עם בני משפחות המילואימניקים והפכנו אותם ל"לקוחותינו לכל דבר"; נעזרנו באנשי מקצוע בתחום הטיפול והנהגנו פעילויות חוסן מגוונות: מהרצאות, דרך פעילות גופנית יומיומית ומחזקת ועד יצירת מעגלי ליווי ותמיכה קבוצתיים ואישיים עובדים; עדכנו נהלים והוראות שעה בהליכים מהירים: הרחבנו את העבודה בלילות ובמשמרות כדי להקטין את הסיכון לעובדי תחנות הכוח והרשת, והרחבנו את העבודה מהבית וכדי להקל על המפונים, ועל מי שבני זוגם במילואים. לראשונה גם הנהגנו משרה חלקית ואף דאגנו לקיצור יום העבודה וצבירת ימי חופש מעבר למקובל.

על אף שנדרשנו ליצירתיות רבה בכל הנוגע לסוגיות מורכבות בתחום תנאי ההעסקה ולהתאמות רגולטוריות ניכר שהצלחנו לסייע במתן פתרונות אפקטיביים ומיטביים ולצלוח את האתגר. בחרנו להרחיב באומץ את גבולות האחריות שלנו, לשפר את מהירויות התגובה, לנהוג ביחס אישי, ולהוות כתובת פרודוקטיבית לכל מענה, כי בסוף הכל מתחיל ונגמר באנשים ובשבילם אנחנו כאן